Het team van Vrije Academie ’t Pad

Een bevlogen team, enthousiast in het begeleiden op de weg naar authenticiteit.

  • Marjan Raven
    Marjan RavenDIRECTEUR EN DOCENT

    Vanaf mijn zesde jaar kreeg ik teken- en schilderlessen. In 1978 ben ik als docent tekenen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag afgestudeerd. Daarna heb ik nog twee en een half jaar de vrije afdeling gevolgd. Daarnaast heb ik een aantal cursussen gevolgd vanuit de Kunstzinnige Therapie en volgde ik een opleiding voor Tekentherapie. In 2017 studeerde ik af aan de Foudgumse School waar ik mij verder heb mogen bekwamen in de ‘Nieuwe Schilderkunst’. Ik geef sinds 1980 teken- en schilderlessen aan beginners en gevorderden. Als docent was ik vier jaar verbonden aan een opleiding voor Tekentherapie, waar ik aan één van de afstudeerrichtingen mede vorm gaf. Sinds 2005 ben ik directeur van Vrije Academie ’t Pad. ACT helpt mij richting en inhoud te geven in de uitvoering van mijn lessen, in mijn privé leven als ook in het leiding geven.
    Vanaf mijn 18e ben ik aangesloten bij de Bahá’í Wereldgemeenschap, een overstijgende visie op mens en wereld.

  • Liesbeth Veenhof
    Liesbeth VeenhofDocent

    Als kind was ik gefascineerd door de uitspraak van Joseph Beuys: “Ieder mens is een kunstenaar”. Deze vertaalde ik naar: ontdek de kunstenaar in jezelf. Naast het lesgeven is mijn passie schilderen en steenhouwen. Bezig zijn met kunst is vooral doen, ontdekken, beschouwen, ervaren en verwerken. Kunst houdt ons een spiegel voor. Kunst reflecteert. Leren kijken naar het werk en naar onszelf, zonder oordeel. Hier liggen dan ook de mogelijkheden om als mens te ontwikkelen. Na de opleiding Academie De Wervel, beroepsopleiding voor kunstzinnige therapieën en de Didactische cursus kunstonderwijs, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ ben ik docent geworden op Academie De Wervel en Hoge school Leiden. Sinds 2007 ben ik als creator, vormgever, mentor en docent beeldende kunst bij de Vrije Academie ’t Pad. Tevens heb ik jarenlang gewerkt als zelfstandige als adviseur, trainer en coach. Momenteel ben ik afgestudeerd aan De Foudgumse School: de kleinste en noordelijkste academie voor figuratieve schilderkunst. Deze zelfontwikkeling is een bruikbare voedingsbodem voor het ontwikkelen en vernieuwen van de praktische en theoretische lesstof op ’t Pad.
    De combinatie van leren, doceren en vernieuwen houdt mij scherp, enthousiast en blijft mij inspireren. Ontmoeting in de kunst en met de studenten maakt dit vak interessant.

    • Yvonne Bal
      Yvonne BalDocent

      Sinds 2010 werk ik als docent bij het Pad..

      Ik vind het fijn om studenten te mogen begeleiden in hun zelfonderzoek door middel van de beeldtaal. Getuige te mogen zijn van hun ontwikkeling en verwondering. Het ontroert mij steeds weer als ik zie dat het beeldend werken zoveel teweeg kan brengen in mensen. Daarbij vind ik het heerlijk om te werken met mensen die zelf verantwoording durven nemen voor de kwaliteit van hun leven.

      De universele principes waar deze opleiding van uitgaat, komen overeen met mijn manier van kijken naar het leven. Dat maakt dat ik mij thuis voel bij ‘t Pad. Mijn toevoeging van werken met het lichaam en de levensenergie geven meerwaarde aan de opleiding. Met rust, zachtheid, humor en betrokkenheid begeleid ik studenten tijdens de lessen, met het geven van feedback op de studieopdrachten en in de mentorgesprekken om ze te motiveren
      zichzelf op een liefdevolle manier te gaan erkennen. Heel bijzonder om dat te mogen doen.

      Vanaf 2002 geef ik Dru-yoga lessen en nadat ik in 2005 afgestudeerd ben als docent Helend Tekenen combineer ik yoga en beeldend werken. In 2008 haalde ik mijn diploma Psychosociaal Therapeut Beeldend. Als ZZP-er werk ik ook in mijn praktijk aan huis en voor verschillende opdrachtgevers. Mijn droom, om mensen te inspireren zichzelf te zijn wordt door beeld en beweging vervuld.

      • Monique van Vugt
        Monique van VugtDocent

        ACT en beeldend werken hebben mij persoonlijk veel gebracht. Een krachtige combinatie die mij grote stappen heeft laten zetten in mijn persoonlijke ontwikkeling.  Door het kunstzinnig werken zichtbaar gemaakt en met ACT als handvat de moed gevonden om vol vertrouwen een andere richting in te slaan.
        Dit maakte, samen met twintig jaar ervaring als leerkracht in het doven- en basisonderwijs en mijn passie om als zangeres op het podium te staan, de cirkel rond. Humor, interactie, moed, openheid en zelfreflectie zijn voor mij de ingrediënten om ook anderen te laten delen in mijn enthousiasme voor dit boeiende traject.  Goed kijken, open communiceren, mensen inspireren in beweging te komen en de verantwoording te durven nemen hun eigen richting te kiezen. Daar neem ik je graag in mee.

        • Annemieke Varkevisser
          Annemieke VarkevisserDocent

          Als kind tekende ik veel en graag. Later, tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen, werd naast het kunstzinnige ook mijn exacte en analytische kant aangesproken. Ik heb een aantal jaren als ontwerper en zelfstandig (grafisch) vormgever gewerkt, maar mijn hart lag daar uiteindelijk niet. Ik begon me te interesseren voor spirituele en psychologische onderwerpen en volgde trainingen rond bewustzijnsontwikkeling en non-dualiteit.

          In 2011 viel alles op zijn plek toen ik aan de opleiding bij ’t Pad begon waar ik inmiddels zowel PSW als HBK heb afgerond. Hier leerde ik hoofd, hart en handen eindelijk te verbinden en heb ik ook ontdekt hoe ik anderen, binnen en buiten ’t Pad, kan begeleiden en inspireren. In contact zijn, ruimte en helderheid scheppen via ACT en beeldend werk, doen wat werkt, daar sta ik voor.

          • Nicole des Bouvrie
            Nicole des BouvrieDocent

            Als kunstzinnig filosoof benader ik het leven als een kunst, waarbij expressie in woord en beeld mijn belangrijkste motivatie vormen, zowel persoonlijk als in mijn werk. In 2015 behaalde ik mijn PhD in de hedendaagse filosofie aan de European Graduate School, waar ik mijn proefschrift schreef over het menselijke verlangen naar radicale verandering en het belang van kunst, mystiek en filosofie om ruimte te geven aan dat verlangen. Sinds 2012 werk ik als freelance filosofe. In 2018 ben ik afgestudeerd aan ’t Pad als psychosociaal therapeut beeldend, waarna ik een eigen praktijk ben begonnen, naast mijn andere freelance bezigheden als docent, schrijver en filosofisch onderzoeker, zowel binnen als buiten de universiteit. In maart 2018 is mijn eerste boek uitgekomen: ‘Diagnose van de Moderne Filosoof: Waarom filosofen gek zijn‘ (uitgeverij Damon).

            • Sandra Frölich
              Sandra FrölichDocent

              In mijn werk als psychosociaal therapeut beeldend (ACT), zelfstandig schrijfdocent en ACT-trainer word ik met name geraakt in de autobiografische trajecten, die ik aanbied. In een periode van ziekte en revalidatie heb ik de kracht van beeldend werken bovendien aan den lijve ervaren. Ik ben onmeunig dankbaar dat ik mijn kennis en (levens-)ervaring nu bij ’t Pad kan bundelen en delen. Schrijven, schilderen, boetseren en mixed media gecombineerd met Acceptance en Commitment Therapie (ACT), mindfulness en zelfcompassie – ontdek én versterk zo spelenderwijs je Eigen Zin in Zijn.

              • Francien Hoving
                Francien Hovingdocent

                Ik hou ervan om te werken met mensen. Het samen ontdekken waar de ander uniek in is. Waar uitdagingen liggen, wat werkt en wat helpt. Maar ook aan het accepteren van dingen die niet veranderd kunnen worden, maar die er nou eenmaal zijn. Dat maakt het werken met mensen zo bijzonder.

                Door zelf op een kunstzinnige wijze mijn uitdagingen aan te gaan, heb ik ervaren hoe verhelderend en krachtig deze werkwijze is.
                De opleiding tot psychosociaal therapeut beeldend heb ik afgerond in 2015.
                Deze jaren op ’t Pad zijn verrijkend geweest voor mijn persoonlijke en creatieve ontwikkeling.

                ACT heeft mij inzicht gegeven in welke waarden ik belangrijk vind in het leven en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hoe ik in het leven wil staan en hoe ik het wil inrichten.
                Doen wat werkt is een “jasje’ dat mij steeds beter is gaan passen.

                • Wieke van der Sluis
                  Wieke van der SluisDocent

                  Vanaf de dag dat ik mijn eerste kleurpotloden kreeg teken ik. Na een aantal jaren in de verpleging volgde ik de lerarenopleiding handenarbeid en tekenen aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort. Ik werkte als activiteitenbegeleidster in een bejaardenhuis en herstellingsoord. Tijdens een driejarig verblijf in Indonesië gaf ik op een internationale school ‘vrije expressie’. Na terugkomst volgde ik de opleiding Genezend Tekenen in Zutphen en begon teken- en schilder workshops te geven aan volwassenen. Daarna deed ik de opleiding kunstzinnige therapie aan Hogeschool de Wervel en volgde trainingen bij de Elisabeth Kübler-Ross stichting. Zien hoe een ieder, van 5 tot 80 jarigen, zijn eigenheid tot uitdrukking brengt in creatieve media ontroert me enorm.

                  • Charlotte Ankoné
                    Charlotte AnkonéDocent

                    Eigenlijk kan ik mijn passie het beste samenvatten onder de noemer; “Mens in Beeld”! Dat is enerzijds de authentieke mens in beeld brengen middels het gesprek, de taal, de beeldtaal. Maar ook het in beeld brengen van een portret, uiterlijk of innerlijk, of het meer abstracte portret.Ik heb jarenlange ervaring in het begeleiden van individuen en groepen op verschillende plekken binnen de GGZ. Ik ben coach en supervisor.

                    • Mary Webster
                      Mary Websterdocent

                      Kunst en creativiteit zijn onderdelen van het mens zijn, ze helpen ons met het navigeren tussen onze binnen en buiten wereld. Mijn gehele leven hou ik mij bezig met het creëren door middel van kunst en schrift. Deze twee uitingen hebben een leidende rol gespeeld in mijn carrière; ze vormden de kern van mijn werk in Azië, Afrika en Europa in het les geven en het opleiden van docenten. Ik haal mijn inspiratie uit de zoektocht van anderen naar hun eigen creatieve stem, jong en oud.

                      • Pauline Heier
                        Pauline HeierSECRETARIAAT

                        Pauline is verantwoordelijk voor het administratieve reilen en zeilen van de opleiding. Dit doet ze met groot gevoel voor elk detail en een warm hart voor de studenten en teamgenoten.

                        newspaper templates - theme rewards