Wij zijn een bevlogen en toegewijd team van docenten en medewerkers die diepgang en studenten centraal zetten.

Directeur & Docent

Marjan Raven

Tekenen, schilderen en boetseren is van kinds af aan mijn ‘hobby’ geweest. Na het volgen van twee en een halve kunstacademie en een opleiding tot beeldend therapeut heb ik het fenomeen kunst van allerlei kanten kunnen bekijken. Al zoekende wat kunst en kunsteducatie in ons mens-zijn voor plek inneemt, heb ik het voorrecht gehad de Vrije Academie ’t Pad te mogen opzetten.

MarjanRaven.nl
Docent

Liesbeth Veenhof

Als kind was ik gefascineerd door de uitspraak van Joseph Beuys: “Ieder mens is een kunstenaar”. Deze vertaalde ik naar: ontdek de kunstenaar in jezelf. Naast het lesgeven is mijn passie schilderen en steenhouwen. Bezig zijn met kunst is vooral doen, ontdekken, beschouwen, ervaren en verwerken. Kunst houdt ons een spiegel voor. Kunst reflecteert. Leren kijken naar het werk en naar onszelf, zonder oordeel. Hier liggen dan ook de mogelijkheden om als mens te ontwikkelen.

Docent Yvonne Bal
Docent

Yvonne
Bal

Ik vind het fijn om studenten te mogen begeleiden in hun zelfonderzoek door middel van de beeldtaal. Getuige te mogen zijn van hun ontwikkeling en verwondering. Het ontroert mij steeds weer als ik zie dat het beeldend werken zoveel teweeg kan brengen in mensen. Daarbij vind ik het heerlijk om te werken met mensen die zelf verantwoording durven nemen voor de kwaliteit van hun leven.

Meer over Yvone
Docent

Annemieke Varkevisser

Als kind tekende ik veel en graag. Later, tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen, werd naast het kunstzinnige ook mijn exacte en analytische kant aangesproken. Ik heb een aantal jaren als ontwerper en zelfstandig (grafisch) vormgever gewerkt, maar mijn hart lag daar uiteindelijk niet. Ik begon me te interesseren voor spirituele en psychologische onderwerpen en volgde trainingen rond bewustzijnsontwikkeling en non-dualiteit.

Meer over Annemieke
Docent

Nicole des Bouvrie

Als kunstzinnig filosoof (PhD, 2015) en psychosociaal therapeut beeldend benader ik het leven als een kunst, waarbij expressie in woord en beeld mijn belangrijkste motivatie vormen. Ik schreef mijn proefschrift over het menselijke verlangen naar radicale verandering en het belang van kunst, mystiek en filosofie om ruimte te geven aan dat verlangen (The Necessity of the Impossible, 2019).

Meer over Nicole
Docent

Monique van Vugt

ACT en beeldend werken hebben mij persoonlijk veel gebracht. Een krachtige combinatie die mij grote stappen heeft laten zetten in mijn persoonlijke ontwikkeling. Door het kunstzinnig werken zichtbaar gemaakt en met ACT als handvat de moed gevonden om vol vertrouwen een andere richting in te slaan. Dit maakte, samen met twintig jaar ervaring als leerkracht in het doven- en basisonderwijs en mijn passie om als zangeres op het podium te staan, de cirkel rond.

Meer over Monique
Docent Sandra Frölich
Docent

Sandra
Frölich

In mijn werk als psychosociaal therapeut beeldend (ACT), zelfstandig schrijfdocent en ACT-trainer word ik met name geraakt in de autobiografische trajecten, die ik aanbied. In een periode van ziekte en revalidatie heb ik de kracht van beeldend werken bovendien aan den lijve ervaren. Ik ben onmeunig dankbaar dat ik mijn kennis en (levens-)ervaring nu bij ’t Pad kan bundelen en delen.

Meer over Sandra
Docent

Margreeth Zwigggelaar-Ufkes

Na de Vrije Academie ’t Pad ben ik met veel plezier begonnen met een eigen praktijk voor psychosociale beeldende therapie & ACT; Mijn Ateliertje. Overtuigd door eigen ervaring en die van mijn cliënten, dat deze combinatie van methoden werkt en een bijzondere en krachtige uitwerking heeft, draag ik dit ook graag uit.

Meer over Margreeth
Docent

Ingrid Friesen

‘Als ik niet op de Kunst Academie aangenomen word, ga ik psychologie studeren!’ Dat was het plan na de HAVO. In 1996 studeerde ik als Illustrator af aan de Kunst Academie in ‘s -Hertogenbosch. Sindsdien heb ik allerlei mooie opdrachten mogen doen. Daarnaast heb ik als trainer en docent beeldend in het onderwijs gewerkt en geef ik al jaren les aan kinderen en volwassenen.

Meer over Ingrid
Docent

Eva Gysen

Kijken door de ogen van een kind. Ik blijf dit een mooie intentie vinden en past zo mooi bij ACT en bij ’t Pad. Hier word je aangemoedigd om te spelen, te experimenteren en zo jezelf te ontdekken. Sinds een tweetal jaar mag ik mij beeldend therapeut, specialisatie ACT noemen. Ook volgde ik de ACT4kids opleiding bij Monique Samsen. En nog meer ACT gerelateerde opleidingen de afgelopen jaren.

Meer over Eva
Docent

Karina van Eeten

Kunst speelt een belangrijk rol in mijn leven en zeker na de opleiding als Holistisch Beeldend Kunstenaar bij Vrije Academie ’t Pad is het niet meer weg te denken uit mijn bestaan. In 1985 ben ik afgestudeerd als ontwerper en werkte jaren in het bedrijfsleven. Daarnaast was ik 30 jaar docent en coach bij Design Academy Eindhoven. Prachtig vind ik het dat mijn ervaring als docent en coach nu samenvalt met mijn passie voor het kunstenaarschap.

Docent

Mary Webster

Kunst en creativiteit zijn onderdelen van het mens zijn, ze helpen ons met het navigeren tussen onze binnen en buiten wereld. Mijn gehele leven hou ik mij bezig met het creëren door middel van kunst en schrift. Deze twee uitingen hebben een leidende rol gespeeld in mijn carrière; ze vormden de kern van mijn werk in Azië, Afrika en Europa in het les geven en het opleiden van docenten. Ik haal mijn inspiratie uit de zoektocht van anderen naar hun eigen creatieve stem, jong en oud.

Meer over Mary
Secretariaat

Pauline Heier

Pauline is verantwoordelijk voor het administratieve reilen en zeilen van de opleiding. Dit doet ze met groot gevoel voor elk detail en een warm hart voor de studenten en teamgenoten.