Werken met abstractie helpt je om unieke kunstwerken te creëren.
Een beeld kan iets laten zien, waar we met woorden niet zo gemakkelijk bij kunnen.
Het geven van kunstzinnige tips vraagt diep inzicht in de beeldelementen.
Het themaom is je ‘zelfportret’ in de ruimste zin van het woord.
Een aantal keren per jaar wordt de nieuwsbrief van Vrije Academie ’t Pad verstuurd.
Werken met abstractie helpt je om unieke kunstwerken te creëren.
Een beeld kan iets laten zien, waar we met woorden niet zo gemakkelijk bij kunnen.
Het geven van kunstzinnige tips vraagt diep inzicht in de beeldelementen.
Het themaom is je ‘zelfportret’ in de ruimste zin van het woord.
Een aantal keren per jaar wordt de nieuwsbrief van Vrije Academie ’t Pad verstuurd.
Tekenen, schilderen en boetseren is van kinds af aan mijn ‘hobby’ geweest. Na het volgen van twee en een halve kunstacademie en een opleiding tot beeldend therapeut heb ik het fenomeen kunst van allerlei kanten kunnen bekijken. Al zoekende wat kunst en kunsteducatie in ons mens-zijn voor plek inneemt, heb ik het voorrecht gehad de Vrije Academie ’t Pad te mogen opzetten.
Als kind was ik gefascineerd door de uitspraak van Joseph Beuys: “Ieder mens is een kunstenaar”. Deze vertaalde ik naar: ontdek de kunstenaar in jezelf. Naast het lesgeven is mijn passie schilderen en steenhouwen. Bezig zijn met kunst is vooral doen, ontdekken, beschouwen, ervaren en verwerken. Kunst houdt ons een spiegel voor. Kunst reflecteert. Leren kijken naar het werk en naar onszelf, zonder oordeel. Hier liggen dan ook de mogelijkheden om als mens te ontwikkelen.
Als kind tekende ik veel en graag. Later, tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen, werd naast het kunstzinnige ook mijn exacte en analytische kant aangesproken. Ik heb een aantal jaren als ontwerper en zelfstandig (grafisch) vormgever gewerkt, maar mijn hart lag daar uiteindelijk niet. Ik begon me te interesseren voor spirituele en psychologische onderwerpen en volgde trainingen rond bewustzijnsontwikkeling en non-dualiteit.
ACT en beeldend werken hebben mij persoonlijk veel gebracht. Een krachtige combinatie die mij grote stappen heeft laten zetten in mijn persoonlijke ontwikkeling. Door het kunstzinnig werken zichtbaar gemaakt en met ACT als handvat de moed gevonden om vol vertrouwen een andere richting in te slaan. Dit maakte, samen met twintig jaar ervaring als leerkracht in het doven- en basisonderwijs en mijn passie om als zangeres op het podium te staan, de cirkel rond.
Als kunstzinnig filosoof (PhD, 2015) en psychosociaal therapeut beeldend benader ik het leven als een kunst, waarbij expressie in woord en beeld mijn belangrijkste motivatie vormen. Ik schreef mijn proefschrift over het menselijke verlangen naar radicale verandering en het belang van kunst, mystiek en filosofie om ruimte te geven aan dat verlangen (The Necessity of the Impossible, 2019).
In mijn werk als psychosociaal therapeut beeldend (ACT), zelfstandig schrijfdocent en ACT-trainer word ik met name geraakt in de autobiografische trajecten, die ik aanbied. In een periode van ziekte en revalidatie heb ik de kracht van beeldend werken bovendien aan den lijve ervaren. Ik ben onmeunig dankbaar dat ik mijn kennis en (levens-)ervaring nu bij ’t Pad kan bundelen en delen.
Kunst en creativiteit zijn onderdelen van het mens zijn, ze helpen ons met het navigeren tussen onze binnen en buiten wereld. Mijn gehele leven hou ik mij bezig met het creëren door middel van kunst en schrift. Deze twee uitingen hebben een leidende rol gespeeld in mijn carrière; ze vormden de kern van mijn werk in Azië, Afrika en Europa in het les geven en het opleiden van docenten. Ik haal mijn inspiratie uit de zoektocht van anderen naar hun eigen creatieve stem, jong en oud.
Na de Vrije Academie ’t Pad ben ik met veel plezier begonnen met een eigen praktijk voor psychosociale beeldende therapie & ACT; Mijn Ateliertje. Overtuigd door eigen ervaring en die van mijn cliënten, dat deze combinatie van methoden werkt en een bijzondere en krachtige uitwerking heeft, draag ik dit ook graag uit.
‘Als ik niet op de Kunst Academie aangenomen word, ga ik psychologie studeren!’ Dat was het plan na de HAVO. In 1996 studeerde ik als Illustrator af aan de Kunst Academie in ‘s -Hertogenbosch. Sindsdien heb ik allerlei mooie opdrachten mogen doen. Daarnaast heb ik als trainer en docent beeldend in het onderwijs gewerkt en geef ik al jaren les aan kinderen en volwassenen.
Kijken door de ogen van een kind. Ik blijf dit een mooie intentie vinden en past zo mooi bij ACT en bij ’t Pad. Hier word je aangemoedigd om te spelen, te experimenteren en zo jezelf te ontdekken. Sinds een tweetal jaar mag ik mij beeldend therapeut, specialisatie ACT noemen. Ook volgde ik de ACT4kids opleiding bij Monique Samsen. En nog meer ACT gerelateerde opleidingen de afgelopen jaren.
Ik vind het fijn om studenten te mogen begeleiden in hun zelfonderzoek door middel van de beeldtaal. Getuige te mogen zijn van hun ontwikkeling en verwondering. Het ontroert mij steeds weer als ik zie dat het beeldend werken zoveel teweeg kan brengen in mensen. Daarbij vind ik het heerlijk om te werken met mensen die zelf verantwoording durven nemen voor de kwaliteit van hun leven.
Kunst speelt een belangrijk rol in mijn leven en zeker na de opleiding als Holistisch Beeldend Kunstenaar bij Vrije Academie ’t Pad is het niet meer weg te denken uit mijn bestaan. In 1985 ben ik afgestudeerd als ontwerper en werkte jaren in het bedrijfsleven. Daarnaast was ik 30 jaar docent en coach bij Design Academy Eindhoven. Prachtig vind ik het dat mijn ervaring als docent en coach nu samenvalt met mijn passie voor het kunstenaarschap.
Pauline is verantwoordelijk voor het administratieve reilen en zeilen van de opleiding. Dit doet ze met groot gevoel voor elk detail en een warm hart voor de studenten en teamgenoten.