Marjan Raven

DIRECTEUR EN DOCENT

Vanaf mijn zesde jaar kreeg ik teken- en schilderlessen. In 1978 ben ik als docent tekenen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag afgestudeerd. Daarna heb ik nog twee en een half jaar de vrije afdeling gevolgd. Daarnaast heb ik een aantal cursussen gevolgd vanuit de Kunstzinnige Therapie en volgde ik een opleiding voor Tekentherapie. In 2017 studeerde ik af aan de Foudgumse School waar ik mij verder heb mogen bekwamen in de ‘Nieuwe Schilderkunst’. Ik geef sinds 1980 teken- en schilderlessen aan beginners en gevorderden. Als docent was ik vier jaar verbonden aan een opleiding voor Tekentherapie, waar ik aan één van de afstudeerrichtingen mede vorm gaf. Sinds 2005 ben ik directeur van Vrije Academie ’t Pad. ACT helpt mij richting en inhoud te geven in de uitvoering van mijn lessen, in mijn privé leven als ook in het leiding geven.
Vanaf mijn 18e ben ik aangesloten bij de Bahá’í Wereldgemeenschap, een overstijgende visie op mens en wereld waar ik vele cursussen en lezingen heb gevolgd. En bovendien heb ik door mijn achtergrond (mijn ouders zaten in het Jappenkamp en drie van mijn familieleden hebben dat niet overleefd) zelf het een en ander aan therapie gevolgd. En in dit alles, opleidingen, zelfstudie en therapieën, keek ik altijd op 2 niveaus, als student/ cliënt maar ook naar; wat werkt en waarom wel of waarom niet en hoe zou ik het doen. Een en ander resulteerde in het opzetten van een eigen instituut met het doel mensen te inspireren en zo mogelijk te helpen transformeren.

Liesbeth Veenhof

Docent

Als kind was ik gefascineerd door de uitspraak van Joseph Beuys: “Ieder mens is een kunstenaar”. Deze vertaalde ik naar: ontdek de kunstenaar in jezelf. Naast het lesgeven is mijn passie schilderen en steenhouwen. Bezig zijn met kunst is vooral doen, ontdekken, beschouwen, ervaren en verwerken. Kunst houdt ons een spiegel voor. Kunst reflecteert. Leren kijken naar het werk en naar onszelf, zonder oordeel. Hier liggen dan ook de mogelijkheden om als mens te ontwikkelen. Na de opleiding Academie De Wervel, beroepsopleiding voor kunstzinnige therapieën en de Didactische cursus kunstonderwijs, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ ben ik docent geworden op Academie De Wervel en Hoge school Leiden. Sinds 2007 ben ik als creator, vormgever, mentor en docent beeldende kunst bij de Vrije Academie ’t Pad. Tevens heb ik jarenlang gewerkt als zelfstandige als adviseur, trainer en coach. Momenteel ben ik afgestudeerd aan De Foudgumse School: de kleinste en noordelijkste academie voor figuratieve schilderkunst. Deze zelfontwikkeling is een bruikbare voedingsbodem voor het ontwikkelen en vernieuwen van de praktische en theoretische lesstof op ’t Pad.
De combinatie van leren, doceren en vernieuwen houdt mij scherp, enthousiast en blijft mij inspireren. Ontmoeting in de kunst en met de studenten maakt dit vak interessant.

Yvonne Bal

Docent

Sinds 2010 werk ik als docent bij het Pad..

Ik vind het fijn om studenten te mogen begeleiden in hun zelfonderzoek door middel van de beeldtaal. Getuige te mogen zijn van hun ontwikkeling en verwondering. Het ontroert mij steeds weer als ik zie dat het beeldend werken zoveel teweeg kan brengen in mensen. Daarbij vind ik het heerlijk om te werken met mensen die zelf verantwoording durven nemen voor de kwaliteit van hun leven.

De universele principes waar deze opleiding van uitgaat, komen overeen met mijn manier van kijken naar het leven. Dat maakt dat ik mij thuis voel bij ‘t Pad. Mijn toevoeging van werken met het lichaam en de levensenergie geven meerwaarde aan de opleiding. Met rust, zachtheid, humor en betrokkenheid begeleid ik studenten tijdens de lessen, met het geven van feedback op de studieopdrachten en in de mentorgesprekken om ze te motiveren
zichzelf op een liefdevolle manier te gaan erkennen. Heel bijzonder om dat te mogen doen.

Vanaf 2002 geef ik Dru-yoga lessen en nadat ik in 2005 afgestudeerd ben als docent Helend Tekenen combineer ik yoga en beeldend werken. In 2008 haalde ik mijn diploma Psychosociaal Therapeut Beeldend. Als ZZP-er werk ik ook in mijn praktijk aan huis en voor verschillende opdrachtgevers. Mijn droom, om mensen te inspireren zichzelf te zijn wordt door beeld en beweging vervuld.

Annemieke Varkevisser

Docent

Als kind tekende ik veel en graag. Later, tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen, werd naast het kunstzinnige ook mijn exacte en analytische kant aangesproken. Ik heb een aantal jaren als ontwerper en zelfstandig (grafisch) vormgever gewerkt, maar mijn hart lag daar uiteindelijk niet. Ik begon me te interesseren voor spirituele en psychologische onderwerpen en volgde trainingen rond bewustzijnsontwikkeling en non-dualiteit.

In 2011 viel alles op zijn plek toen ik aan de opleiding bij ’t Pad begon waar ik inmiddels zowel PSW als HBK heb afgerond. Hier leerde ik hoofd, hart en handen eindelijk te verbinden en heb ik ook ontdekt hoe ik anderen, binnen en buiten ’t Pad, kan begeleiden en inspireren. In contact zijn, ruimte en helderheid scheppen via ACT en beeldend werk, doen wat werkt, daar sta ik voor.

Nicole des Bouvrie

Docent

Als kunstzinnig filosoof (PhD, 2015) en psychosociaal therapeut beeldend benader ik het leven als een kunst, waarbij expressie in woord en beeld mijn belangrijkste motivatie vormen. Ik schreef mijn proefschrift over het menselijke verlangen naar radicale verandering en het belang van kunst, mystiek en filosofie om ruimte te geven aan dat verlangen (The Necessity of the Impossible, 2019). Ik schrijf ook in het Nederlands, over ACT en het grensvlak van filosofie en psychologie (Diagnose van de Moderne Filosoof: Waarom filosofen gek zijn, 2018).

Sinds 2012 werk ik als freelance filosofe. Ik heb een eigen praktijk als psychosociaal therapeut beeldend met specialisatie in ACT. Daarnaast ben ik docent, schrijver en filosofisch onderzoeker, zowel binnen als buiten de universiteit. Ik leid ook een studiegroep in feministische filosofie aan de Nordic Summer University, waarbij ik experimentele vormen van samen-zijn, samen-denken en samen-creeeren stimuleer – bij mezelf en bij anderen.

Monique van Vugt

Docent

ACT en beeldend werken hebben mij persoonlijk veel gebracht. Een krachtige combinatie die mij grote stappen heeft laten zetten in mijn persoonlijke ontwikkeling.  Door het kunstzinnig werken zichtbaar gemaakt en met ACT als handvat de moed gevonden om vol vertrouwen een andere richting in te slaan.
Dit maakte, samen met twintig jaar ervaring als leerkracht in het doven- en basisonderwijs en mijn passie om als zangeres op het podium te staan, de cirkel rond. Humor, interactie, moed, openheid en zelfreflectie zijn voor mij de ingrediënten om ook anderen te laten delen in mijn enthousiasme voor dit boeiende traject.  Goed kijken, open communiceren, mensen inspireren in beweging te komen en de verantwoording te durven nemen hun eigen richting te kiezen. Daar neem ik je graag in mee.

Sandra Frölich

Docent

In mijn werk als psychosociaal therapeut beeldend (ACT), zelfstandig schrijfdocent en ACT-trainer word ik met name geraakt in de autobiografische trajecten, die ik aanbied. In een periode van ziekte en revalidatie heb ik de kracht van beeldend werken bovendien aan den lijve ervaren. Ik ben onmeunig dankbaar dat ik mijn kennis en (levens-)ervaring nu bij ’t Pad kan bundelen en delen. Schrijven, schilderen, boetseren en mixed media gecombineerd met Acceptance en Commitment Therapie (ACT), mindfulness en zelfcompassie – ontdek én versterk zo spelenderwijs je Eigen Zin in Zijn.

Karina van Eeten

Docent

Kunst speelt een belangrijk rol in mijn leven en zeker na de opleiding als Holistisch Beeldend Kunstenaar bij Vrije Academie ’t Pad is het niet meer weg te denken uit mijn bestaan. In 1985 ben ik afgestudeerd als ontwerper en werkte jaren in het bedrijfsleven. Daarnaast was ik 30 jaar docent en coach bij Design Academy Eindhoven. Prachtig vind ik het dat mijn ervaring als docent en coach nu samenvalt met mijn passie voor het kunstenaarschap. De ander in de waarde laten en de kans geven om te groeien en te bloeien vind ik erg belangrijk en dat is juist wat  bij ’t Pad voorop staat en waar ik me dan ook helemaal in kan vinden.

Mary Webster

Docent

Kunst en creativiteit zijn onderdelen van het mens zijn, ze helpen ons met het navigeren tussen onze binnen en buiten wereld. Mijn gehele leven hou ik mij bezig met het creëren door middel van kunst en schrift. Deze twee uitingen hebben een leidende rol gespeeld in mijn carrière; ze vormden de kern van mijn werk in Azië, Afrika en Europa in het les geven en het opleiden van docenten. Ik haal mijn inspiratie uit de zoektocht van anderen naar hun eigen creatieve stem, jong en oud.

Margreeth Zwigggelaar-Ufkes

Docent

Na de Vrije Academie ’t Pad ben ik met veel plezier begonnen met een eigen praktijk voor psychosociale beeldende therapie & ACT; Mijn Ateliertje. Overtuigd door eigen ervaring en die van mijn cliënten, dat deze combinatie van methoden werkt en een bijzondere en krachtige uitwerking heeft, draag ik dit ook graag uit. Magische momenten zijn het als ik als therapeut, coach, of als trainer mag meemaken, dat iemand weer in beweging komt. Je scheppend vermogen, je creativiteit aanspreken, is niet alleen prettig, maar ook heilzaam. En beelden zeggen ook veel meer dan woorden ooit kunnen doen. De aandacht gaat al gauw naar wat er werkelijk toe doet, en daar hou ik van. Ik heb altijd gewerkt met mensen, met aandacht voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zowel individueel als met groepen, zijn beiden heel fijn om te doen.

  Ingrid Friesen

Docent

‘Als ik niet op de Kunst Academie aangenomen word, ga ik psychologie studeren!’ Dat was het plan na de HAVO. In 1996 studeerde ik als Illustrator af aan de Kunst Academie in ‘s -Hertogenbosch. Sindsdien heb ik  allerlei mooie opdrachten mogen doen. Daarnaast heb ik als trainer en docent beeldend in het onderwijs gewerkt en geef ik al jaren les aan kinderen en volwassenen. Het maken van autonome kunst raakte naar de achtergrond. Tot ik bij ’t Pad de perfecte combinatie vond tussen kunstzinnig werken en psychologie. In 2023 studeerde ik af als Holistisch Beeldend Kunstenaar (HBK). De H kan in mijn geval ook voor ‘Happy’ staan.

Dat ik met mijn tomeloze enthousiasme voor deze opleiding nu zelf als docent mensen een ‘Pad-ervaring’ kan bieden vind ik heel waardevol. Loskomen van oordelen en verwachtingen, ruimte voor compassie en proces, laten groeien en bloeien van jouw unieke kwaliteiten en verhaal, dat vind ik belangrijk. En niet te vergeten, plezier hebben!

Eva Gysen

Docent

Kijken door de ogen van een kind. Ik blijf dit een mooie intentie vinden en past zo mooi bij ACT en bij ’t Pad. Hier word je aangemoedigd om te spelen, te experimenteren en zo jezelf te ontdekken. Sinds een tweetal jaar mag ik mij beeldend therapeut, specialisatie ACT noemen. Ook volgde ik de ACT4kids opleiding bij Monique Samsen.  En nog meer ACT gerelateerde opleidingen de afgelopen jaren. Om me zo meer vertrouwd te maken met de tools en mogelijkheden van ACT. Ik hou van ervaringsgericht werken. Door te doen, te spelen kun je verschillende gezichtspunten ontdekken en kan er inzicht ontstaan. De passie voor spelen en ervaren vond ik terug via rots en water opleidingen. En creatief werken sluit daar mooi bij aan. Als kind tekende ik graag en speelde ik graag juf.

Het geeft me een vreugdevol gevoel om nu te kunnen doceren. Van vooropleiding ben ik master in de criminologische wetenschappen en gegradueerde assistente in de psychologie. En sinds 2019 heb ik mijn eigen bedrijf Krachtinzicht.

Pauline Heier

SECRETARIAAT

Pauline is verantwoordelijk voor het administratieve reilen en zeilen van de opleiding. Dit doet ze met groot gevoel voor elk detail en een warm hart voor de studenten en teamgenoten.