Nascholing HBK-4

‘Grenzen’ een breed thema dat vanuit verschillende invalshoeken kan worden opgevat

Een serie van vijf afwisselende lessen waarin gewerkt wordt met het thema: GRENZEN

Grenzen hebben door de eeuwen heen een grote rol gespeeld. Grenzen zijn momenteel actueel; in Europa worden ze op allerlei plaatsen opnieuw en steeds scherper afgebakend. Tegelijkertijd zijn grenzen een fenomeen van alle tijden. Telkens weer trekken mensen grenzen tussen de verschillende landen, in deelgebieden, tussen de eigen groep (wij) en de ander (zij). En telkens weer worden die grenzen betwist en overschreden. Dan is er nog onze eigen grens die we steeds ervaren.

1. Grenzen in de landen
Waarom zijn er oorlogen? Waarom is er altijd en overal weer gewapende strijd? Vergeten we de pijn van vorige veldslagen? Waar komt toch die drift vandaan om elkaar naar het leven te staan? Geen enkele samenleving heeft oorlog kunnen uitbannen. Toch heeft het aanbrengen van landsgrenzen onze veiligheid enorm verhoogd.
2. Grenzen in het landschap
Grenzen variëren van tastbare naar onzichtbare concepten zonder duidelijke afbakening en worden vooral bepaald door een persoonlijke perceptie. Voor de één vormt de grens een obstakel, en voor de ander een opportuniteit. Menige grens is in het landschap verdwenen, vervaagd of verlegd, maar kan nog deel uitmaken van het collectief geheugen.
3. Grenzen tussen mensen
Daarbij kan het gaan om mensen die een grens zijn overschreden: immigranten of emigranten, gastarbeiders of vluchtelingen. Maar er bestaan ook heel andere grenzen tussen mensen, zoals taalgrenzen, culturele grenzen, religieuze grenzen of generatiegrenzen.
4. Grenzen die verbinden
Grenzen brengen scheiding aan! Je kunt er ook op een andere manier naar kijken en dat levert een ander beeld op. In plaats van dat grenzen ons scheiden, verbinden zij ons juist. Wanneer er een conflict is tussen strijdende partijen is het de taak van een derde om de beide ‘strijdende’ partijen bij elkaar te zetten met de opdracht verbind! Want waar je ook staat in de samenleving of in een organisatie: verbinden dat is waar het uiteindelijk om draait.
5. Eigen grenzen
We zijn hier op aarde om te groeien, om avonturen te beleven, om onze grenzen te verleggen. Om onze identiteit en heelheid te kunnen ervaren, zowel fysiek, emotioneel als spiritueel, hebben we grenzen nodig. De interne grens beleven we via onze binnenkant, door onze gevoelens, behoeften en verlangens. De externe grens ervaren we via onze buitenkant, zoals bij een streling, ruzie of gesprek.

In de lessen zal er in de ochtend een huiswerk bespreking zijn en in de middag zal er kunstzinnig gewerkt worden.

In de tussenliggende periodes werk je zelf aan studie opdrachten m.b.t. het verdere uitwerken van de opdrachten die in de lessen aan bod zijn geweest. Dit doe je met jouw visie en met de materialen en technieken waarmee jij dat het beste vindt werken.

Docent: Liesbeth Veenhof
Datums: 5 x op donderdag: 21 september, 19 oktober, 16 november, 14 december en 4 januari.
Tijd: 10.00 – 16.30 uur
Kosten: € 575
Materialen: inclusief papier, exclusief overige materialen zoals kleurpotloden, bijenwaskrijt, pastel- en oliepastel krijt, deze zijn eventueel in het winkeltje bij ’t Pad te koop.
Plaats: Kesteren, Boveneindsestraat 27

Deze cursus gaat door met 8 deelnemers.

Vrijheid heeft beperkingen maar geen grenzen.
David Lloyd George

newspaper templates - theme rewards